Psychology Today
איך הרשתות החברתיות משפיעות על המוטיבציה לעשות ספורט?
0:00 3:17

בעידן בו רוב המידע, ההנאות והמשחקים נמצאים בטלפון החכם או במסכי המחשב והטלוויזיה, פחות ופחות אנשים עוסקים בפעילות גופנית. דוח אמריקאי משנת 2014 מצביע על נתונים מדאיגים: 69 אחוז מבני 18 עד 24 לא עומדים ביעדי פעילות גופנית מינימאליים שקבע ארגון הבריאות במדינה. לפעילות גופנית יתרונות רבים לגוף ולנפש ומי שאינם עוסקים בפעילות מינימלית זו נמצאים בסיכון להשמנה ולמחלות העולם המערבי, לכן עולה השאלה – כיצד לדרבן צעירים לעסוק בפעילות גופנית?

באוקטובר 2016 פורסם בכתב העת PREVENTATIVE MEDICINE REPORTS מחקר שבוצע בחוג לתקשורת באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב בו המליצו על אסטרטגיה מצליחה ליצירת מוטיבציה לפעילות גופנית. קטעים נבחרים מהמאמר פורסמו במגזין האינטרנטי PSYCHOLOGY TODAY. החוקרים גייסו 790 משתתפים לתכנית אימונים שאורכה 11 שבועות. המשתתפים חולקו ל-4 קבוצות והפעילויות בתכנית כללו שיעורי ספינינג, ריצה קלה, יוגה, והרמת משקולות. התכנית נוטרה ונותחה ע"י אתר אינטראקטיבי שנבנה במיוחד עבור המחקר.

המטרה העיקרית של המחקר הייתה לבחון מוטיבציה בהקשר של דינאמיקה ברשתות חברתיות ולכן חילקו את הקבוצות ל: תחרות אישית, תחרות קבוצתית, תמיכה קבוצתית ברשת חברתית וקבוצת ביקורת. הממצא הראשון והמפתיע במחקר הוא שתמיכה רבה מדי דרך המדיה החברתית דווקא פגעה במוטיבציה לפעילות. לכן, החוקר המוביל של המאמר, DAMON CENTOLA, מרצה באוניברסיטת פנסילבניה מדגיש שעל מנת ליהנות מהיתרונות של הרשת החברתית חשוב להשתמש בה באופן הנכון.

למעשה, הקבוצה התחרותית הראתה את המוטיבציה הרבה ביותר לפעילות ואילו הקבוצה שהייתה נתונה להשפעה של תמיכה חברתית הראתה מוטיבציה נמוכה יותר אפילו מקבוצת הביקורת. אחת הסיבות לכך, על פי החוקרים, היא 'אפקט הדומינו'. ברגע שאדם אחד מקבוצת התמיכה החברתית מפסיק להתאמן הוא "מדביק" אחרים שרואים בזה סימן לכך שזה בסדר להפסיד אימון מדי פעם.

אפשר ליצור תחרות בריאה ברשת החברתית, בה החברים בקבוצת הפייסבוק נדרשים למשל לעמוד ביעד של צעידת 10,000 צעדים ביום או ביצוע 150 דקות של פעילות אירובית בשבוע ולצלם מסך שמתעד את הפעילות שלהם. כיום יש אפליקציות רבות שסופרות מספר צעדים, כמות מדרגות ונתונים נוספים שיכולים לעזור לנו להתחרות ולשבור את השיאים של עצמנו.

חשוב לזכור שלאורך זמן, אפילו פעילות גופנית קצרה של 15 דקות ביום, יכולה לעשות את ההבדל בין חיים טובים וארוכים לבין ההיפך. המדיה החברתית היא כלי עוצמתי מאוד, נגישה וזמינה בכל רגע ובכל מקום. אם נדע להשתמש בה בצורה נכונה ולשלב אלמנט תחרותי נצליח להגביר מוטיבציה לפעילות וע"י כך לשפר את איכות חיינו.